Wat is jouw naam?
Ik ben Aizen Ornelis.
Wanneer ben jij afgestudeerd bij Mercator?
Ik ben hier vorig schooljaar afgestudeerd in de richting Maritieme Technieken Motoren.
In welk leerjaar ben je hier gestart?
Ik ben hier gestart in het eerste middelbaar. Ik volg de eerste graad A-stroom en koos in het derde jaar voor de richting Motoren.
Waarom koos je voor motoren?
Vooral omdat ik hou van sleutelen. Het dek interesseert mij veel minder.
Een motorist moet natuurlijk veel meer doen dan enkel sleutelen aan de motor...
Wij doen alles. Wij zijn ook loodgieter, elektricien, klusjesman... Wij onderhouden alles!
Heb je het gevoel dat jij hier op school daarvoor de juiste opleiding hebt gekregen?
Je kan uiteraard niet op alle praktische voorvallen voorbereid zijn. Maar de basis in de theoretische voorbereiding waren zeker in orde!
Als machinist in de bagger heb je ook nog pneumatiek, hydrauliek,... Er komt nog zoveel meer bij kijken en al doende leer je nog steeds heel wat meer. Ik heb hier bij DEME al heel wat mogen doen en al heel wat geleerd tijdens die 7 maanden werken.
Je krijgt hier ook een maritieme stage in de derde graad. Had je daar al wat zaken geleerd?
Ja, maar ik koos toen voor een niet-varende stage. Ik werkte toen liever aan wal.
Hoe ben je bij DEME terechtgekomen?
Mijn vader werkte al bij DEME, dus ik kende het bedrijf al goed.
Op de proclamatie bij mijn afstuderen was er een crewplanner aanwezig van de HR van DEME. Ik heb toen een sollicitatiegesprek gehad met haar en zij was onder de indruk van mijn gesprek en mijn resultaten. Ik mocht meteen beginnen als scheepstechnicus op de Ganga.
Was het je droom om bij DEME te werken?
Dat was alleszins mijn plan! Ik wou zeker in de baggersector gaan werken.
Waarom de bagger?
Ik wou de wereld zien. Maar vooral voor de variëteit!
In de lange omvaart gaat er weinig stuk. In de bagger gaat er constant vanalles stuk, dus je hebt veel meer werk. Ik wil niet met mijn vingers zitten draaien, ik wil actie!
Hoe lang ben je dan van huis wanneer je op zee bent?
Ik werk 6 weken wel, 6 weken niet.
Is het wennen aan zo'n soort leven?
Ik heb momenteel geen partner, dus voor mij maakt dat niet zo veel uit.
Voor de ene collega is het heel erg, voor de andere helemaal niet.
Hoe is de teamspirit bij DEME?
Heel goed!
Ik werd als nieuwtje heel goed opgevangen. De chef machinist kende mijn papa, dus de sfeer zat er direct goed in! Ik had meteen een heel goed gevoel bij de crew!
Respect krijg je uiteraard niet meteen. Daar moet je voor werken. Maar ik heb het gevoel dat dat goed zit.
Wat is jouw functie nu bij DEME?
Ik ben second engineer trainee, dus dat is in feite derde machinist.
Wat kan je nog allemaal bereiken?
Ik kan nog tweede machinist worden en als ik nog bijkomende opleidingen zou volgen bij de VDAB kan ik nog eerste machinist worden.
Ben je van plan om die bijkomende opleiding te volgen?
Als ik daar de kans toe krijg, ga ik dat zeker doen!
Wat zijn jouw toekomstplannen?
Ik wil nog heel lang bij DEME blijven werken! Ik wil ook nog graag verder promoveren.
Waar ben je in de korte tijd dat je bij DEME werkt al geweest in de wereld?
Ik zat vooral in Cagliari, Italië. We hebben daar 20 weken gebaggerd, maar hadden veel breakdowns, dus we hebben daar al heel wat moeten repareren en dat vind ik heel fijn!
Hoe is het loon in de baggersector?
Je verdient veel, maar je moet heel veel werken. Je krijgt dat loon zeker niet voor niets!
Maar als starter ben ik heel erg tevreden over mijn loon! Als ik dat vergelijk met vrienden die bijvoorbeeld in een supermarkt werken, kan ik alleen maar gelukkig zijn!
Ben je tevreden over jouw opleiding in het Maritiem Instituut Mercator?
Zeker! Ik kan iedereen aanraden om de opleiding Maritieme Technieken Motoren te volgen. Je gaat je alleszins niet vervelen, zoals de mensen in de afdeling Dek (lacht).
Kortom, waarom moeten mensen voor motoren kiezen en niet voor dek?
Je hebt meer bezighouding, je mag veel meer met je handen werken en je verveelt je nooit!
Aizen, bedankt voor dit interview en nog veel succes bij DEME!
April 2025 - Kim Cannoot